”En magtfuldkommen komponistjunta” stod der at læse i Berlingske Business 11. marts 2016. Juntaen var ifølge dagbladet lig med Kodas medlemsforeninger – komponistforeningerne DJBFA, DPA og DKF samt Musikforlæggerne (tidl. DMFF). Foreninger der sidder på den reelle magt i Koda. Artiklen genfortalte en nyhed, som musikeren.dk allerede i januar redegjorde for. Nemlig at et kommende EU-direktiv og nye vedtægter i Koda vil ændre radikalt på vilkårene for Kodas medlemmer. Artiklen fik straks Koda, DJBFA og DPA til tasterne med modsvar på kritikken.
De kulturelle midler
Berlingske Business vinklede på det faktum, at de fire foreninger sidder i Kodas bestyrelse, og at de er hovedmodtagere af Kodas kulturelle midler. Disse midler udgør ti procent af Kodas indtægter. I 2015 var det 71 mio. kroner. Det er de penge, der holder liv i medlemsforeningerne, og det er også disse penge, der går til arbejdslegater, rejselegater, udgivelsespuljer og meget andet, som den enkelte foreningers medlemmer kan søge. Artiklen satte desuden spørgsmålstegn ved demokratiet i Koda og den måde, bestyrelsen i Koda bliver valgt på.
Stor betydning for Kodas medlemmer
Nu sker der noget med hele denne praksis. Koda skal have nye vedtægter på grund af nyt EU-direktiv. Direktivet siger blandt andet, at der skal være fuld åbenhed i en rettighedsorganisation som Koda, og at alle medlemmer af Koda skal kunne søge de støttemidler, som bliver forvaltet af organisationens medlemsforeninger og af Koda selv. Det vil for eksempel betyde, at DPA-medlemmer kan søge støttemidler hos DJBFA – og vice versa. Dog skelner man fortsat mellem autormedlemmer og forlagsmedlemmer i Koda, altså sangskrivere/komponister og musikforlæggerrepræsentanter.
Ny åbenhed
Som vi skrev i en tidligere artikel, betyder den krævede åbenhed, at alle medlemsforeningerne og Koda selv skal oplyse navn på alle modtagere af støtte. Det vil sige, at man eksempelvis på hjemmesiderne skal kunne se, hvem der har fået tildelt legater eller anden form for støtte. Som det er nu, er det langtfra alle tilskud, der bliver offentliggjort i foreningernes regi.
Hvem kommer i bestyrelsen?
Desuden er der spørgsmålet om bestyrelsen i Koda. I dag sidder de tre sangskriver/komponist-medlemsforeninger i Kodas bestyrelse med to repræsentanter hver. Derudover har Musikforlæggerne tre medlemmer, og så er der en medarbejderrepræsentant fra Koda. I forslaget til nye vedtægter for Koda står der, at man fremover skal vælge en repræsentant fra hver af medlemsforeningerne. Derudover skal der vælges fem bestyrelsesmedlemmer direkte på Kodas generalforsamling.
Læs mere:
Koda-medlemmer står over for store forandringer (Musikeren.dk 25. januar)
Kulturministeren hugger hovedet af Kodas komponistjunta (Berlingske Business, 11. marts)
Kodas respons (12. marts)
DJBFAs respons (12. marts)
DPAs respons (12. marts)
Kodas nuværende vedtægter
Udkast til nye vedtægter for Koda
From: Nyheder fra MUSIKEREN
