Taylor Swift får Apple til lommerne

”Apple will pay artist for streaming, even during customers free trial period.” ”We hear you @taylorswift13 and indie artist. Love, Apple.”

Sådan skriver Eddy Cue, senior vice president i Apple på Twitter. Efter massiv kritik fra de uafhængige pladeselskaber og store dele af musikbranchen samt ikke mindst fra Taylor Swift ser det nu ud til, at Apple alligevel vil betale rettighedspenge til kunstnere og indieselskaber i den tre måneders gratis prøvetid, den nye streamingtjeneste Apple Music vil tilbyde forbrugerne.

Indiebranche i oprør

I sidste uge bredte nyheden om Apples modvilje mod at betale indieselskaber sig som en steppebrand. En kontrakt – eller tilbud om en kontraktaftale – mellem Apple og indieselskaber blev lækket til webmagasinet Digital Music News, og her fremgik det, at Apple Music ikke havde tænkt sig at betale for musikken i den tre måneders gratisperiode.
Det fik talrige branchefolk og organisationer til tasterne, og blandt andre American Association of Independent Music, Canadian Independent Music Association og The German Association of Independent Music Companies protesterede højlydt.

Taylor Swift ude med krabasken

Den amerikanske sangerinde Taylor Swift, der tilhører toppen af poppen, blev sidste år en slags kunstnernes Jeanne D’Arc, da hun trak sit seneste album ”1989” og hele sit bagkatalog fra Spotify.
Det skete som protest mod Spotifys gratistjeneste – og formentlig også som et effektivt mediestunt. Nu er Taylor Swift atter i sadlen og svinger sværdet mod Apple. Hun tordner mod Apples manglende betalingsvilje og truer med at holde sin musik uden for Apple Musics rækkevidde.
Det virker, og Apples Eddie Cue har nu meddelt, at Apple gerne vil betale kunstnerne i den tre måneders gratisperiode. Apple Music går i luften 30. juni i 100 lande.

SE MERE:

Tre måneder uden betaling hos Apple – musikeren.dk

The Guardian

Billboard

Digital Music News

Politiken
Taylor Swift – brev til Apple

From: Nyheder fra MUSIKEREN