Roskilde klar med 183 bands

Der er lagt op til et hav af forskellige musikalske oplevelser, når Roskilde Festival løber af stablen fra på lørdag 25. juli. Men hvordan forbereder man sig egentlig som musiker på at spille på Nordeuropas største festival? MUSIKEREN har spurgt Roskilde-debutanterne Shyshyshy.

”Vi har gjort mange forskellige ting for at forberede os. Vi har lagt en hel del ekstra timer i øvelokalet og sørget for at sætte en del koncerter op løbende i foråret, så vi er i god “spilleform”. Vi har sorteret ud i vores numre og tilføjet nye, og de sange vi har spillet længe, er blevet finpudset lidt ekstra, for at sikre os, at det hele er så godt som muligt.
Vi har hyret en lysmand, købt nyt scene tøj og lavet aftaler for hvem, der gør hvad på scenen hvornår. Det visuelle udtryk skal være lige så skarpt som musikken, så det hele forhåbentlig går op i en højere enhed,” fortæller Astrid Cordes fra Shyshyshy og fortsætter:
”Udover selve showet har vi også forsøgt at lave lidt larm omkring bandet og vores optræden i form af en livevideo af et helt nyt nummer. Det hedder Making a Fool og bliver en del af vores debut album, som vi arbejder på for tiden.”

Forbereder I noget særligt, fordi det er Roskilde Festival og dermed en stor scene og et stort publikum?

”Vi prøver altid at være super forberedte og gøre vores ypperste for at alle vores koncerter er top-tunede. Når det så er sagt, må jeg indrømme at vi nok har gennemgået detaljerne lidt flere gange ved denne lejlighed, end vi plejer. At spille på Roskilde er en drøm der går i opfyldelse for både Simon og jeg, og det lægger selvfølgelig et vist pres på vores skuldre.”

Hvad har du af forventninger til koncerten?

”Jeg har engang lært, at man skal fokusere på det, man gerne vil have til at ske, og ikke hvad man ikke vil have til at ske, så her er hvad jeg håber på. Jeg håber på høj sol, mange, glade mennesker der lytter og danser, og synger med på vores sange. Jeg håber alle de timer vi har lagt i vores forberedelse, giver afkast og vi spiller en fantastisk koncert. Og så glæder jeg mig til at prøve at se festivalen fra “den anden side”. Jeg har stået blandt publikum i over ti år og det bliver sjovt at prøve at stå på scenen i stedet.”

From: Nyheder fra MUSIKEREN