På gåtur i Aarhus
Et par gode gåsko, et velplanlagt dagsprogram og åbne ører var tre vigtige redskaber på årets SPOT Festival. I år var endnu mere af byen inddraget i festivalens areal, som nu går fra Musikhuset og helt ned til DOKK1 på havnen. Alle steder med musik og events, arrangeret med og af de enkelte institutioner, så de passer til stedets profil. På den måde blev musikprogrammet, seminarer og foredrag bredt ud i alle kroge af byen.
Samarbejde er alt
En del andre aktører i dansk musikliv blev enten præsenteret under SPOT, eller lagde sig i kølvandet på SPOT-festivalen – nu hvor hele branchen alligevel er samlet i smilets by. Torsdag aften havde Danish DeeJay Awards slået sig ned i Aarhus, og uddelte priser til årets djs, musikere og producere. Karrierekanonen præsenterede sine acts, ligesom Thy Music Collective, Universals vækstlagsprojekt SPINNUP, Rock the Region, DUP, Way up North, Gaffa, Uhørt, DPA’s songwritercamp Aarhus Calling og andre organisationer har valgt at benytte SPOT som platform for at præsentere nye acts, workshops og idéer.
Det drejer sig om musikken
Men når ordene er talt, forretningsmodellerne er gennemtænkt, forskningen er fremlagt og organisationer og branchefolk har kloget sig, er det musikken og musikernes performance, der er alfa omega.
Og igen i år var det som musikelsker som at gå rundt i en bolsjebutik og frit vælge fra hylderne. For at nævne en brøkdel af de musikere der spillede, var der alt lige fra den hæsblæsende toptunede performance med Dúné og Go Go Berlin, hvor alt spillede, over en poetisk musikalsk rejse til Færøerne med Aarhus Symfoniorkester og værket Beinta. Der var bandet Kidmo Laran med nordiske og mellemøstlige musikere og instrumenter i ”det mest politisk korrekte band”, til smukke folketoner på kontrabas og ukulele fra Elof og Wamberg. Der var sprød pop fra Phlake, som er et af tidens hotte navne, og desværre booket til Voxhall, som var alt for lille i forhold til den enorme kø af håbefulde publikummer, der måtte gå skuffede derfra. Til gengæld var Store Sal i Musikhuset fyldt med kærlighed til nogle af de andre nyere bands som neosoulbandet Kentaur, popbandet SaveUs og bysbarnet Karl William, der alle fik publikums fulde hengivenhed og gav det hele tilbage igen. Hårdtslående piger som Kill J, Katinka og Nabiha gav på hver sin måde et bud på musik i international klasse. X Factordrengene Citybois lukkede den store scene SCC lørdag nat med det, de nu kan – at få pigerne til at skrige og kaste trusser op på scenen.
From: Nyheder fra MUSIKEREN
