Musikundervisere, politikere, musikskoleledere, en talentchef og en fremtidsforsker og andre interesserede var samlet til en formiddags fordybelse i musikundervisningsbranchen.
To debatpaneler – Fra interesse til talent og Arbejdsvilkår vs engagement – satte gang i debatten om musikundervisning lige nu. Om udfordringer og løsninger, om andre måder at tænke musikundervisning på og om brug af musikundervisning i skolerne og som bidrag til velfærdsydelser i kommunerne.

Fra interesse til talent

I den første debat fortalte Sune Smith-Nielsen, talentchef i FC København, om hvordan de på fodboldtalentskolen arbejder med fodboldtalenternes personlighed. Mange har ikke haft de store faglige succesoplevelser i deres skoler, men på FCK’s talentskole oplever de at blive set på som dygtige fodboldspillere først, hvor det faglige skolearbejde kun bliver en del af deres skoleliv. På den måde bliver deres personlighed knyttet til deres forcer som fodboldspillere i stedet på deres problemer med faglig indlæring.

”Vi uddanner børnene til at blive professionelle. Om det bliver som fodboldspillere eller andet er egentlig underordnet, for de lærer at indgå i en professionel sammenhæng med andre mennesker,” fortalte Sune Smith-Nielsen – talentchef i FC København.

Styrker sociale kompetencer

På Rødovre Musikskole har de arbejdet med musikundervisning ud fra det venezuelanske system El Sistema. Det har fået så stor succes i kommunen, at de har fået en million til at etablere orkesterklasser i tre timer ugentligt. Derudover styrker musikundervisningen både børnenes sociale kompetencer og deres disciplin, hvilket også hjælper på de øvrige fag i skolen, fortæller Jørgen Misser Jensen, der står for El Sistema i Rødovre.

Arbejdsvilkår vs engagement

Rigtig mange musikundervisere arbejder som atypisk ansatte – dvs. de har mange forskellige arbejder mange forskellige steder, som det forventes der lægges 100 procents engagement i alle steder. Derudover har man som musikunderviser på musikskole både sine faste timer, og en lang række projekter i skoler m.m., som ligger ud over ens faste timer. De projekter skal passe ind i de øvrige arbejdssteder som musikskoleunderviseren har. Og det kan blive meget presset. Det blev bl.a. debatteret af Henrik Jansberg, musikunderviser og 2. næstformand i DMF og Anja Reiff, musikskoleleder i Gladsaxe og formand for DMKL.

Asfalterer med vi kører

Musikskolebranchen er midt i en rivende udvikling, med nye opgaver, nye forventninger og nye overenskomster for musikunderviserne, der skal passe sammen. “Vejen bliver asfalteret mens vi kører,” som Anja Reiff udtrykte det.
Fra politisk hold er der også stor interesse for at der kommer ordentlige forhold for musikundervisningen. For det er der ikke i Københavns Kommune, hvor SF’eren Maria Frej, medlem af Kulturudvalget, koncertchef i TIVOLI, kæmper for at få mere fokus på området, og vil arbejde for, at der kommer flere penge til musikundervisningen i København. Derudover arbejder hun på at der bliver skabt bedre grundlag for samarbejde mellem de eksisterende udbydere af musikundervisningen.
DMF’s Branchedag for musikundervisere kommer rundt i hele landet.
Læs også om temaet om musikundervisning i MUSIKEREN
I panelet var:

  • Jørgen Misser Jensen – timelærer på DKDM, soloklarinettist
  • Sune Smith-Nielsen – talentchef i FC København
  • Jeanette Frederiksen – skaber af det Det Professionelle Læringsfællesskab
  • Jonas Rygaard – fremtidsforsker, interaktionsdesigner & spindoktor
  • Maria Frej – medlem af Kulturudvalget, koncertchef i TIVOLI
  • Henrik Jansberg – 2. næstformand i DMF og musikunderviser
  • Jesper Hvolby Christensen – chefjurist i DMF
  • Anja Reiff – leder af Gladsaxe Musik- og Billedskole, formand for DMKL

From: Nyheder fra MUSIKEREN

Share →

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop us a note so we can take care of it!

Visit our friends!

A few highly recommended friends...